LLIBRES

LLIBRES: Resum LA CASA DE BERNARDA ALBA de Federico García Lorca

Us deixo un bon resum d'una de les lectures obligatòries per a la Selectivitat de Llengua castellana, per si voleu un anàlisi més profund, hi ha un enllàç a un blog alternatiu al final del resum, ànims!!!

Bernarda Alba, viuda de dos matrimonios, es de un carácter intransigente que no permite la mínima separación de sus órdenes. La acción comienza el día de los funerales por el segundo marido de Bernarda: tras el desfile de las vecinas del pueblo, la madre anuncia a sus hijas que en ocho años que dure el luto no entrará en la casa ni el viento de la calle. 

En las muchachas hay una inquietud especial que viene dada por su estado de solteras y con calor en la sangre, están olvidadas de los mozos del pueblo. Solo la mayor, doña angustias, única hija del primer matrimonio, es rondada por pepe el romano, que va tras el dinero dejado por el primer marido de Bernarda que corresponde a angustias.

El segundo, padre de las otras cuatro, no dejo nada para sus hijas. Pronto se inicia una lucha sorda entre angustias, Adela y martirio por el joven, mientras tejen uno ajuares que ninguna está segura de llegar a ponerse. El deseo del varón late en el luto de todas, en su silencio, en sus querellas: “Son mujeres sin hombre, nada más”, como dice Poncia, la criada, que termina descubriendo el amor de Adela por Pepe al romano.


La criada habla con Bernarda y le insinúa que el romano acude a otra ventana, además de rondar a angustias; pero Bernarda no puede concebir que en la casa ocurra algo que ella no sepa. Otra hermana a sorprendido los amores de Adela; Martirio, que también se ha enamorado del romano y que amenaza con delatarla. Tres días antes de la pedida oficial de angustias, el romano finge marchar del pueblo. 

Esta inquieto, desconocido; su partida solo es una disculpa para que Angusties cierre su ventana. Cae la noche y Adela se entrevista con él en el pajar. Pero martirio esta alerta: se produce el encuentro –lleno de hiel– entre las dos hermanas. Martirio declara que le ama y que ya que pepe el romano no será para ella, tampoco Adela se lo ha de llevar. Las voces de ésta entrevista despiertan a Bernarda y las hermanas.

Adela se enfrenta a su madre con la verdad por delante:”Yo soy su mujer. Entérate (a Angustias) tu y vete al corral a decírselo...Ahí fuera esta, respirando como si fuera un león “.Pero Bernarda no se amilana y decidida a vengarse de su hija, de su honra, de la desobediencia, pide la escopeta y dispara contra el Romano. Adela, que cree muerto a su amante, se ahorca.

Bernarda impertérrita, jura culminar su venganza:”Pepe, tu iras corriendo vivo por el oscuro de las alamedas, pero otro día caerás…Y no quiero llantos. La muerte hay que mirarla cara a cara. A callar. ¿Me habéis oído? ¡Silencio, silencio he dicho! ¡Silencio!”

Y en estas palabras, con la sumisión de las hijas a su voluntad de dejarlas vírgenes para siempre, queda definido su férreo carácter dominador. Su estirpe quedara inmarcesible, con el luto de por vida.

ENLLAÇ A UN ANÀLISI MÉS PROFUND DE PERSONATGES, ETC: https://teatrohasta1970.wordpress.com/2012/03/21/la-casa-de-bernarda-alba-resumen-personajes-y-analisis/

LLIBRES: Resum ULTIMAS TARDES CON TERESA de Juan Marsé


Us deixo un molt bon resum per capítols d'una de les lectures obligatòries per a la Selectivitat de Llengua castellana, ànims!!!

Capítulo 1
Noche del 23 de junio de 1956, verbena de San Juan.
Resultat d'imatges de ultimas tardes con teresaPijoaparte coge una motocicleta “prestada” y se dirige hacia Montjuich pero a mitad de camino se arrepiente y se dirige hacia el barrio de San Gervasio.
Allí se cuela en una torre donde están celebrando la verbena y busca una pareja de baile. Vio a dos muchachas, una rubia y otra moren, se dirigió a la rubia pero cuando llevaba a ella, ésta se levantó y se fue en busca de un muchacho. Entonces Pijoaparte decidió quedarse con la morena. Bailó con ella y hablaron durante un rato. Ella se llamaba Maruja y era catalana y el Pijoaparte le dijo q se llamaba Ricardo. Finalmente Pijoaparte besó a la joven.
Más tarde se sentaron en un balancín situado en el jardín y se volvieron a besar.
La señora de la casa, junto a tres jóvenes, pregunto a Pijoaparte qué quién era y éste les dijo que venia con teresa porque recordó que Maruja le había dicho que Teresa siempre llevaba a desconocidos.
Finalmente Pijoaparte quedó con Maruja para el día siguiente, se despidió de ella y se marchó.
Capítulo 2
A las seis el Pijoaparte estaba en el bar Escocés de la calle Mandri, donde había quedado con Maruja. Esperó durante tres horas y como no apareció, regresó a casa deprimido y decepcionado.
En septiembre de aquel mismo año, el Pijoaparte y un amigo (Sans) se fueron con dos muchachas a pasar el día a una playa de Blanes. Pijoaparte se aburrió enseguida y pasó la mayor parte del tiempo apartado de los demás. Mientras Bernardo Sans estaba con Rosa (su novia), Lola, su pareja, le hacía preguntas amables que le ponía de peor humor.
Después de comer cada pareja escogió un sitio apartado para tener intimidad. El Pijoaparte intentaba tener algo con la Lola pero ésta no paraba de hablar y se hacía la estrecha. Al final, el Pijoaparte, cansado de insistir, se levantó y se fue en busca de Bernardo y después de discutir durante un rato, volvieron con las chicas.
De repente vieron un coche llegar y la señora que lo conducía les echó inmediatamente de allí. Pijoaparte se disculpo a la señora al ver asombrado a la hija.
Al anochecer Pijoaparte deambulo por la casa para ver si conseguía ver a la hija de la señora. Cuando consiguió verla salir de la casa hacia el embarcadero le dijo a Bernardo que se llevara a las chicas a Barcelona, que él se quedaba.
Entonces fue a buscar a la chica. La muchacha resultó ser Maruja.
Pijoaparte se puso a hablar con ella y le preguntó que porqué no asistió a la cita y ella le contestó que no pudo ir.
Se besaron durante un rato y Pijoaparte le dijo que iría a visitarla por la noche, cuando todos estuviesen durmiendo. Entonces Maruja se marchó hacia la casa.
Cuando llegó la noche y todos dormían entró en el cuarto de Maruja y ella le dijo que se marchase o gritaría. Entonces él le dijo que gritara y ella no se atrevió. Hicieron el amor y por la mañana, cuando se despertó y la muchacha aún dormía, se dio cuenta de que Maruja era una criada.
Capítulo 3
Al darse cuenta de que era una criada empezó a pegarle y ella no se quejaba lo más mínimo. Después Pijoaparte le preguntó a Maruja que de quién era esa Villa pero ella no contestaba. Finalmente le dijo que era de la familia Serrat y que ellos eran sus señores.
Maruja le cuenta todo lo que le a pasado en la vida y como conoció a Teresa y le preguntó a Pijoaparte si le gustaba y si le volvería a ver y él le contestó que le vería pronto y se marchó hacia Barcelona.
Cuando llegó a Barcelona pensó en robarle a Maruja el cofrecillo de las joyas y los pendientes que llevaba.
Capítulo 4
Pijoaparte estaba en Barcelona y se sentía solo y triste.
Por la noche Pijoaparte y Bernardo estaban esperando que la Rambla se despejara un poco para robar alguna motocicleta o coche. Bernardo ya le había dicho muchas veces a Pijoaparte que él no quería seguir robando coches y que quería dedicarse más a Rosa que parecía ser que se había quedado embarazada.
Finalmente Bernardo roba una moto y Pijoaparte espera para robar otra y piensa que Rosa es una golfa (siempre lo había pensado) y que ha cambiado mucho a Bernardo.
Al cabo de un rato Pijoaparte cogió otra motocicleta y se dirigió al parque Güell, donde había quedado con Bernardo pero él no estaba allí y Pijoaparte se marchó pensando que se habría ido a comer algo.
Se dirigió a casa del Cardenal, un amigo suyo que era quién llevaba el negocio del robo de motocicletas, y le entregó la motocicleta que había robado pero el cardenal le dijo que no quería tratos con él ni con Bernardo, que solo hacía tratos con su hermano.
Cogió la moto y volvió al parque Güell. Ya estaba amaneciendo. Bernardo llegó al poco rato y esperaron a que viniese Rosa con su amiga Lola para irse a la playa. Mientras esperaban Pijoaparte se quedó dormido en la hierba y soñó con su infancia, con la posibilidad que tuvo de irse a parís pero que no pudo aprovechar.
Cuando llegaron las chicas lo despertaron para irse a la playa.
Capítulo 5
Pijoaparte está en la habitación de Maruja en la Villa de Blanes. Después de haber pasado la noche con ella, Maruja le dice que debe irse porque está amaneciendo.
Parecía ser que Pijoaparte se estaba enamorando de Maruja pero él no podía aceptar que fuese criada.
Ya entrado el invierno, la familia Serrat dejaba de ir a la Villa de la costa y volvía a su casa de Barcelona. Maruja, por miedo a perder a Pijoaparte, iba a buscarle frecuentemente. Pijoaparte nunca le dijo donde vivía pero Maruja sabía donde encontrarle, en el bar Delicias, junto a la estufa y jugando a las cartas con tres viejos.
Maruja iba a verle sus días libres, los jueves y los domingos, cogía el autobús.
Pijoaparte ya se encontraba solo porque Bernardo se había casado con Rosa e iban a tener un hijo.
Cuando Maruja iba a buscar a Pijoaparte siempre iban a pasear y Maruja nunca supo donde vivía, solo sabía de él lo que él le contaba, que era poco, que en su casa cuando llovía se iba la luz.
El primer encuentro que tuvo Pijoaparte con Teresa Serrat fue en la verja del jardín de su casa, en San Gervasio. Una de las noches que Pijoaparte llevó a Maruja a su casa. La llevaba a casa siempre que discutían, porque Maruja quería formalizar la relación y él no, entonces Maruja se echaba a llorar y su conciencia le obligaba a llevarla a casa.
Estuvieron un rato hablando los tres y, antes de marcharse, Teresa le dijo a Pijoaparte que no creyese que era una cursi y una malcriada.
Finalmente Pijoaparte y Maruja se despidieron y cada uno se fue por su lado.
En el mes de octubre de 1956, en la Universidad de Barcelona, se produjeron algunas manifestaciones en las que se podía destacar la participación de Teresa Serrat y de su amigo Luis Trias de Guiralt.
Maruja le dijo a Pijoaparte que tendrían que dejar de verse durante unos días porque tenía que irse a la Villa de Blanes con Teresa y su madre porque iban a expulsar de la Universidad a Teresa.
A últimos de Mayo, Pijoaparte tuvo que ir a Pueblo Seco ha hacer un encargo para el Cardenal. Iba acompañado de Maruja, que tenía la tarde libre. Iban los dos por una calle, ya estaba anocheciendo, cuando de pronto Maruja vio el coche de Teresa aparcado frente a un portal. Cuando pasaron por el portal vieron a Teresa dentro, besándose con un chico desconocido. Pijoaparte pensó que Teresa sería una prostituta pero se resistió a creer que una chica de su categoría pudiese serlo.
Pijoaparte pensó en guardarse el secreto de que le habían visto para, más tarde, utilizarlo en beneficio propio (si era necesario). Entonces le dijo a Maruja que no le dijese nada a Teresa porque podría enfadarse.
SEGUNDA PARTE
Capítulo 6
Transcurrió el invierno y cuando llegó el verano la familia Serrat, de nuevo, se trasladó a la Villa de Blanes y el Pijoaparte volvió ha hacer las visitas nocturnas a Maruja.
Pijoaparte soñaba muy a menudo con Teresa. Eran sueños heroicos donde siempre, al final, la besaba.
Una noche de principios de julio, Pijoaparte llegó a la habitación de Maruja, había mucho silencio y Maruja aún no había llegado. De repente escuchó un coche y voces, entre ellas la de Maruja. Poco después apareció Maruja en la habitación, ese día no llevaba el uniforme de trabajo porque Teresa le había invitado a navegar. Esa noche estaban solos en casa y el Pijoaparte le dijo a Maruja que le enseñara la casa. Luego Pijoaparte quería que le enseñara la habitación de Teresa pero Maruja no quiso y volvieron a la habitación.
De repente Maruja se desmayó y Pijoaparte intentó reanimarla pero no lo consiguió. Quería ir a pedir ayuda pero no lo hizo porque podría haber formado un escándalo. Volvió a intentar reanimarla y tampoco lo consiguió. Asustado cogió la motocicleta y se marchó pensando que Maruja estaba muerta.
Capítulo 7
Teresa y su amigo estaban en el embarcadero y se les ocurrió invitar a Maruja a navegar. Entonces Teresa le regaló unas sandalias y unos pantalones para la ocasión. Teresa y Luis estaban esperando a Maruja para embarcarse. Cuando llegó, como no estaba acostumbrada a llevar sandalias, Maruja se cayó y se dio un fuerte golpe en la cabeza, pero ella dijo que no le dolía. Estuvieron navegando por la costa y luego fueron a cenar a un bar de Blanes. Después de cenar fueron a tomar algo a una terraza que tenía discoteca.
Más tarde volvieron a la Villa. Maruja se despidió de Teresa y de Luis y se fue a su habitación.
Teresa y Luis se fueron a dar una vuelta por el embarcadero y luego estuvieron en el porche de la Villa hablando y bebiendo. Después de un rato de hablar, fueron a la habitación de Teresa y ésta se tumbó en la cama de espaldas a Luis.
Capítulo 8
No llegaron ha hacer el amor y Teresa se arrepintió de haberlo llevado a su habitación.
Teresa se puso el albornoz y bajó las escaleras y empezó a recordar todo lo que había hecho con Maruja desde que la conoció. Estuvo recordando el momento en que le dijo a Maruja que le había visto por el agujero de la cerradura con su novio.
Capítulo 9
Oriol Serrat va al hospital a ver a Maruja, allí ya estaba Teresa y su madre. Teresa les dice a sus padres que deberían informar al novio de Maruja para que sepa que está en el hospital ingresada.
Maruja ya llevaba tres días ingresada. El doctor Salarich les informó de que la perdida del conocimiento podría haber sido causada por el golpe que se dio en la cabeza al caerse en el embarcadero cuando fue a pasear con Teresa y su amigo Luis. También les dijo que quirúrgicamente no podían hacer nada, solo esperar, dejándola en reposo en el hospital.
Capítulo 10
Teresa va a buscar a Pijoaparte y le explica que Maruja está grave en el hospital y se lo lleva para que pueda verla.
En el hospital, Pijoaparte se altera y zarandea a Teresa pidiéndole explicaciones de lo que le habían hecho pero luego se arrepiente y pide disculpas.
Capítulo 11
Teresa iba cada día al hospital y se pasaba allí largas horas.
Pijoaparte también iba cada día, estaba un rato junto a Maruja, preguntaba por su estado a la enfermera sin dirigirse en ningún momento a Teresa y, a continuación, se iba.
Los padres de Teresa iban poco a ver a Maruja, la madre, unas dos veces por semana.
Un día Teresa le dijo a Pijoaparte que quería hablar con él y que si quería le llevaba a casa, pero Pijoaparte le dijo que ya hablarían otro día que no iba a casa.
Al cabo de unos días Pijoaparte le dijo a Teresa de hablar y fueron a tomar un refresco al salir del hospital.
Después de haber tomado algo y de estar varias horas hablando, Teresa acompañó a Pijoaparte a su casa.
Capítulo 12
Pijoaparte habla con el Cardenal y le pide dinero. Pijoaparte le dice que quiere buscar un empleo y dejar los robos y que ya le devolvería el dinero.
El Cardenal no le quiso dejar dinero. Pijoaparte vio en un cajón dos billetes de mil pesetas y la so9brina del Cardenal, Hortensia, le dijo que podía coger uno, que el Cardenal no se enteraría.
Capítulo 13
Todas las tardes Teresa y el Pijoaparte iban a ver a Maruja al hospital y luego cogían el coche y se iban a tomar algo.
Un día Pijoaparte le dijo a Teresa de ir a la playa y, como no tenían bañador, Teresa le dijo de pasar por su casa a buscar uno. Cuando recogieron los bañadores, se marcharon a la playa, a Castelldefels.
Capítulo 14
Teresa y Pijoaparte estaban en la playa. Pijoaparte le dijo a Teresa si le podía hacer un favor pero no en ese momento, sino más adelante, que ya se lo diría cuando lo necesitara. Pijoaparte también le preguntó si se llevaba bien con su padre y ella le dijo que sí.
En un momento dado, Pijoaparte besó a Teresa en los labios y ésta no giró la cara para impedirlo, sino que se dejó llevar.
Cuando empezó a oscurecer decidieron volver a casa.
Capítulo 15
Pijoaparte estaba en el bar Delicias jugando a las cartas para ganar algo de dinero, pero no estaba sentado con los viejos de siempre porque con ellos no ganaría dinero, sino con un grupo de hombres.
Más tarde fue a casa del Cardenal a pedirle otra vez dinero porque lo necesitaba para salir con Teresa. Cuando llegó a casa del Cardenal éste no estaba, solo estaba Hortensia que le dijo que el Cardenal se había enterado de que le había cogido dinero y que estaba enfadado.
Entonces Pijoaparte se marchó hacia el hospital. Ese día no se fue con Teresa, ella se iba a Blanes en busca de su madre.
Al día siguiente Pijoaparte robó una última motocicleta para sacar algo de dinero. Después se dirigió al hospital a ver a Maruja. Teresa no estaba allí. Estaba el padre de Maruja, de quien le informó la enfermera. Al poco rato llegó Teresa con su madre, su tía y su padre y tras saber el estado de Maruja se fueron todos dejando allí a Teresa y Manolo.
Teresa y Manolo empezaron a besarse y luego Manolo le dijo de ir a un lugar donde poder estar a solas. Entonces cogieron el coche y se fueron a una playa del Garraf.
TERCERA PARTE
Capítulo 16
Aquella noche, después de cenar, Teresa iba a recoger a Manolo y después se iban al bar Saint-Germain, en el barrio chino, donde iba a presentar a Manolo a sus amigos.
Después de haber estado un buen rato tomando copas, todos se decidieron a salir e irse hacia casa.
Antes de irse Teresa y Manolo, éste le pegó una bofetada a Luis.
Teresa y Pijoaparte iban paseando por el muelle y empezaron a besarse contra una pared. Pijoaparte la llevó al coche, ella estaba muy mareada `porque había bebido mucho.
Capítulo 17
Teresa y Manolo fueron a un baile llamado Salón Ritmo, en el Guinardó, porque no tenían nada que hacer, el coche estaba en el taller y estaba lloviendo.
Allí, Teresa, Manolo y un amigo de Manolo estaban en un rincón y entonces el amigo de Manolo invitó a Teresa a bailar. Cuando Teresa volvió a buscar a Manolo no estaba y entonces Teresa empezó a buscarle por todo el local. De repente le pareció verle entrar en un cuarto y le siguió, pero no era él. Finalmente fue corriendo hacia el vestíbulo donde estaba el guardarropa y el bar. Manolo estaba allí, en la barra. Entonces se marcharon a tomar algo a un bar.
Una noche, cuando Teresa acompañó a Manolo a su casa, decidieron dar un paseo por el barrio de Manolo (el Carmelo). Manolo la llevó paseando hacia el Valle de Hebrón. Después fueron a tomar algo al bar Delicias y allí estaba el hermano de Manolo.
Al cabo de poco rato salieron del bar y se dirigieron hacia el coche de Teresa.
Entonces Teresa se marchó a su casa enfadada porque se estaba dando cuenta de que Manolo le había mentido acerca de su vida.
Capítulo 18
Después de haber ido al hospital, Pijoaparte se marchó con Teresa en su coche y le dijo que le acompañara a un sitio. Cuando llegaron Manolo se bajó del coche y subió a un piso, pero antes le dijo a teresa que si tardaba mucho que subiese a buscarle. Al poco rato, teresa subió y empezó a espiar todo lo que estaba sucediendo por el agujero de la puerta.
En un momento dado, teresa pudo ver que estaban pegando a manolo y entonces intentó entrar pero la puerta no se abría. Cuando por fin consiguió entrar, ya habían dejado de pegar a Manolo y éste estaba bocabajo en el suelo. Teresa fue en su busca.
Manolo se disponía a contarle toda la verdad a Teresa pero ésta le dijo que no le importaba, que le quería y que lo demás le daba igual. Finalmente Manolo le confesó a Teresa que no tenía trabajo y ella le dijo que no se preocupara, que hablaría con su padre porque conoce a mucha gente.
Capítulo 19
Pijoaparte hacía tres días que no iba a ver a Maruja.
Pijoaparte fue a un bar de Vía Augusta, donde le esperaba Teresa. Ésta le dijo que esa noche tenían una cena para que él pudiera conseguir un empleo.
A las nueve de la noche Teresa recogió a Manolo y se dirigieron a casa de los Bori.
Después de cenar, los Bori, Teresa y Manolo fueron a tomar algo, primero a un bar llamado Bagatela, en la Diagonal y después al bar Tíbet.
Después fueron a la fiesta mayor de los barrios altos, donde pasearon por las calles y finalmente se sentaron en la terraza de una pequeña taberna a tomar algo.
Los Bori se marcharon a su casa y Teresa y Manolo se quedaron un rato más.
Teresa acompañó a Manolo a su casa y le dijo que no se marchara, que se quedara con ella pero él le dijo que no podía.
Manolo fue a su casa a cambiarse de ropa para después ir al bar Delicias a ganar algo de dinero jugando a las cartas. Cuando salió de casa, Teresa aún estaba allí. Manolo se subió al coche y se marcharon otra vez a donde acababan de venir.
Al cabo de un rato cogieron el coche y fueron a casa de Teresa. Cuando llegaron sonó el teléfono, era Mari carmen Bori, que le dijo a teresa que manolo podría empezar a trabajar al mes siguiente.
Cuando colgó el teléfono, se disponían ha hacer el amor pero de repente, volvió a sonar el teléfono. Ésta vez era del hospital que informaba a Teresa que Maruja había muerto.
Capítulo 20
A las cinco de la mañana Teresa y manolo estaban en el hospital.
Sobre las diez de la mañana llegaron los padres de teresa y el padre de Maruja y por la tarde, poco antes del entierro, llegó el hermano de Maruja, que venía de Berga.
Al día siguiente teresa y manolo habían quedado pero Teresa no fue a recogerle.
Manolo llamó por teléfono a su casa pero no contestaba nadie. Por la noche lo volvió a intentar sin ningún resultado. También llamó a Mari Carmen Bori pero no sabía nada de Teresa.
Al día siguiente Manolo fue a casa de Teresa y no había nadie. Entonces llamó otra vez a Mari Carmen Bori y quedó con ella y su marido después de cenar en una cafetería de la Catedral.
Cuando Manolo iba en dirección a la cafetería le pareció ver el coche de Teresa, que podría haber conseguido volver de Blanes y que le estuviese buscando. Manolo corrió hacia la esquina de la calle pero ya no vio el coche. Entonces se olvidó de los Bori y se puso a buscar a Teresa por todos los bares que había ido alguna vez con ella para ver si la encontraba.
No encontró a Teresa. Entonces llamó a los Bori para disculparse por no haber acudido a la cita.
Después se le ocurrió ir al bar de Vía Augusta a ver si la encontraba. Allí Teresa le había dejado una nota que le decía que estaba en la Villa, que en cuanto pudiese le escribiría, que no hiciese nada sin haber recibido noticias suyas y que le quería.
Al día siguiente por la tarde Manolo decidió robar una motocicleta para ir a la Villa a ver a Teresa, no podía esperar. Encontró una pero se le rompió el cable del gas y no encontró otra hasta las once de la noche.
Cuando llegó a la Villa ya era muy tarde y decidió esperar en la playa a que amaneciera porque pensó que si hacía buen tiempo Teresa iría a bañarse pero hacía mucho frío y decidió volver al jardín de la Villa donde se quedó dormido en un sofá-balancín.
Al amanecer manolo vio a un joven desconocido que se acercaba y entonces manolo se escondió en unos matorrales hasta que vio pasar al desconocido que se dirigía a la pista de tenis. Poco después vio aparecer al señor Serrat que también se dirigía a la pista de tenis. Teresa no daba señales de vida.
Sobre las diez apareció la señora Serrat con una nueva sirvienta.
Cerca del mediodía, como Teresa no aparecía, Manolo decidió volver a Barcelona y esperar noticias.
Aquella misma tarde en el bar Delicias recibió una carta para Manolo, que un chiquillo fue a llevarle a su casa. Era Teresa. En ella ponía que le disculpara por el retraso, que pensaba que iría a Barcelona pronto, que estaba enferma y que le echaba de menos. También decía que sus padres la obligaban a quedarse en la Villa hasta final de mes.
Al acabar de leer la carta, Manolo decidió ir a verla aquella misma noche.
Como no podía arriesgarse a robar otra motocicleta, fue a casa del Cardenal a pedirle la suya pero éste no se la quiso dejar.
Entonces Manolo se va, roba una motocicleta y se dirige a la Villa.
Capítulo 21
Cuando se dirigía a la Villa, unos agentes le hicieron parar y le pidieron los papeles de la motocicleta y luego se lo llevaron a comisaría donde se enteró que Hortensia le había denunciado.
Capítulo 22
Después de dos años de estar en la cárcel Manolo salió en libertad y se dirigió al bar Saint-Germain donde estaba Luis Trias. Manolo le preguntó por Teresa y Luis le dijo que ya había acabado la carrera y que se había enterado de su detención cuando volvió de la Villa y fue a buscarlo al Carmelo.
Entonces Manolo se marchó del bar.
LLIBRES: Resum "Bearn o la sala de les nines" de Llorenç Vilallonga

BEARN COM A NOVEL·LA.-Estructura del llibre:

La novel·la està dividida en tres parts; una introducció en forma de carta-pròleg, la novel·la pròpiament dita, subdividida en dues parts: la primera "Sota el signe de Faust" i la segona "La pau regna a Bearn"  i un epíleg que clou la narració. 

La " introducció" és presentada com la justificació necessària de tota la narració posterior.El narrador, don Joan, escriu una carta al seu amic Miquel Gelabert, antic company de seminari i actual secretari del senyor Cardenal de les Espanyes. El motiu és demanar-li consell i conformitat per portar a terme les instruccions de don Toni, mort recentment en "estranyes circumstàncies", tot i que ja li avança que només admetrà " una solució que no s' oposi a les darreres voluntats del senyor", per la qual cosa es reserva el dret a recórrer fins a Roma. Els elements i temes que configuraran l' entramat de la narració: l' extraordinària  personalitat de don Toni i la fascinació que el narrador sent per ell, l' angoixa i els dubtes de don Joan respecte les instruccions rebudes, la seva atribolada vocació religiosa, el misteri de la mort d' en Jaumet i el sentiment de culpabilitat del narrador, l' atmosfera de misteri i d' intriga que ha envoltat la vida i la mort sobtada dels seus senyors esdevinguda amb una hora de diferència, la ruïna de Bearn i la custòdia per part de  don Joan de dos mil duros entregats secretament per don Toni. 



Quin és explícitament  l' encàrrec fet per don Toni i el destí que tenen els diners?. Que l' encàrrec és la publicació de les Memòries de don Toni que ens assabentarem més endavant.



La novel·la pròpiament dita, es divideix en dues parts  que responen a les dues grans etapes de la  vida de don Toni i a una identificació simbòlica de cadascuna amb un mite literari: la primera, "Sota la influència de Faust", respon a l' època tempestuosa . La segona discorre  més aviat dins la calma d' aquestes muntanyes i el referent literari al·ludit és "Les Metamorfosis  d´Ovidi ".
La primera part, " Sota la influència de Faust", consta de vint capítols, que presenten els personatges i el seu entorn,i el transcurs de deu anys de la seva vida, que el narrador situa cronològicament entre 1859-1869.Tota la part gira al voltant del mite de Faust, l' eterna joventut, que el protagonista està disposat a  aconseguir. El protagonista, esperonat per l' estrena del "Faust"de Gounod, a l' Òpera de París i, després de la negativa de dona Maria Antònia, decideix de " vendre" també ell l' ànima al diable i se n' hi va amb la seva neboda Xima, símbol de l' amor voluptuós.


La segona part, "La pau regna a Bearn", consta de vint-i-tres capítols i s' hi relaten els fets ocorreguts els vint-i-dos anys següents.Don Toni dedica el  seu temps a escriure les Memòries amb l' intent de fixar les últimes imatges del seu món i fer un homenatge a dona Maria Antònia. El seu amor voluptuós s´ha canviat per l' amor costum. 


La decrepitud es va apoderant de Bearn, Maria Antònia envelleix i perd la memòria. 

La decrepitud total i l' arribada del nou ordre social les trobem reflectides, també, en la falta de respecte que els assistents al carnaval demostren envers els seus senyors. 

Els quatre últims capítols expliquen la mort dels senyors, que Llorenç Villalonga fa coincidir amb el final del carnaval.El relat es deté per descriure la intensitat del moment.



D' altra banda, podem parlar d' un paral·lelisme entre les dues parts: tant en la primera com en la segona , hi ha un viatge a París, assistim a una òpera; i a totes dues hi trobem la visita de na Xima, que té conseqüències determinants per als personatges. A cada una s' al·ludeix a avantpassats bearnesos: el mític de don Toni, i l' enigmàtic  don Felip de la sala de les nines.


L' Epíleg clou definitivament la novel·la. Hi trobem referits els únics incidents ocorreguts amb posterioritat a la mort dels senyors i hi recupera l' enigma més deliberat de la novel·la: La sala de les nines. 

Don Joan s' assabenta  què amaga aquesta sala prohibida. Creient interpretar la voluntat del seu senyor, crema tots els documents que conté "la sala". Impedeix que s' ha sàpiga la veritat. Les Memòries és 

l' únic document que ens permet d' accedir-hi. 

L' acusació que esgrimeixen els membres de la societat abans de marxar, obre un nou interrogant sobre 

l' autenticitat bearnesa de don Toni.



EL NARRADOR:

En aquesta novel·la, Llorenç Villalonga recorre a la tècnica, apresa de Diderot; que consisteix a oferir al lector una multiplicitat de perspectives pel que fa als fets narrats. 

Aquesta  complexitat tècnica sembla que es deu a la influència de l' escriptor francès Jean Schlumberger.

A Bearn o la sala de les nines, hi trobem molt determinat des de la introducció qui "escriu", don Joan Mayol. Narrador subjectiu, adreça el relat -una carta-, una biografia i una cronologia- al seu amic Miquel, l' interlocutor mut a qui repetidament es dirigeix i en qui pensa constantment, mentre escriu,com a receptor del text. 

Conèixer el final de la història  li permet de repertir al llarg del relat, nombroses anticipacions del futur per avançar accions i moments transcendents i per mantenir la tensió literària. 

Don Joan inclou directament en el relat , fragments de les Memòries de don Toni tant en estil directe com en estil indirecte, accedint a un altre narrador: don Toni. 

LLIBRES: Els ulls grocs dels cocodrils


"Joséphine Cortès és una dona fracassada: el seu marit l'ha abandonada, la seva filla gran no la respecta, ningú valora la seva feina com experta en història medieval i, a més, ha viscut sempre sota l'ombra dominant de l'èxit de la seva germana, la guapa i rica Iris.

Però Joséphine té alguna cosa que l'Iris no posseeix: sensibilitat, bondat i... altres moltes coses que ni ella mateixa sospita.
Aquesta es la història de la Joséphine. Però es també la història de moltes altres dones, les que som, les que voldríem ser, les que mai serem i aquelles que potser serem algun dia.
Una novel·la com la vida mateixa."

Aquesta novel·la és una oda cap a l'optimisme, realment us la recomano! Fins un altre lectors/es! :)


LLIBRES: Si tu em dius vine ho deixo tot... Però digue'm vine


"<<No desitges poder ser feliç en tots els aspectes de la teva vida...?
No haver d'acceptar res que no t'agradi?
Sentir que tu controles la teva vida en lloc d'anar-hi a remolc al vagó 23...?
>>No vaig respondre...

>>Finalment em va mirar i va deixar caure les tres preguntes que des de feia anys desitjava que algú em fes:
Vols o no vols controlar la teva vida?
Vols o no vols ser l'amo de tots els teus moments?
Ho vols?
>>I vaig dir que sí, el "sí" més fort i potent que hagi sortit dels meus quaranta anys de vida.>>

En Dani es dedica a buscar nens desapareguts. Al mateix instant que la seva parella fa les maletes per abandonar-lo, rep una trucada de telèfon d'un pare que, desesperat, li demana ajuda.

El cas el conduirà a Capri, illa on afloren records de la seva infantesa i de dos personatges que el van marcar per sempre: el Sr. Martín i en George. Retrobar-se amb el passat portarà en Dani a reflexionar sobre la seva vida, sobre la història d'amor amb la seva parella i sobre coses que són de veritat importants.

LLIBRES: Mitjanit, de Claudia Gray



La primera novel·la d’una saga trepidant se centra en Bianca Olivier, una noia que sent que no pertany a cap lloc i que els seus pares la protegeixen massa de tot. Ara que ha arribat a Mitjanit; una prestigiosa institució acadèmica en la qual estarà internada durant tot l’any,se sent desplaçada, fora de context en un internat en el qual tots els nois tenen els pectorals quadrats i les noies unes cames de model. Sovint té malsons i té ganes de fugir...

Però en el moment precís apareix en Lucas Ross, un noi ros, simpàtic però misteriós que tampoc sembla adaptar-se a l’acadèmia. La Bianca anirà traçant plans i s’anirà integrant en aquest internat però caurà inevitablement en les xarxes d’en Lucas. A això se li sumen nous problemes que apareixeran i que tindran a veure amb el nom de Baltasar, amb la sang i amb un petó que podria resultar mortal...

Mitjanit et deixarà bocabadat/a amb la seva màgia, passió i emocionants aventures que hauran de superar els protagonistes per tal de poder estar junts, per sempre.

LLIBRES: CANÇONS PER A PAULA
La Paula, una jove a punt de complir els 17, s'ha citat amb Ángel, un noi de 22 anys a qui ha conegut xatejant. Està nerviosa i il · lusionada. Els minuts passen i el noi no arriba, pel que ella decideix ficar-se en un cafè proper. 

Té una divertida trobada amb l'Álex, un desconegut, que casualment està llegint el mateix llibre que ella. 

Tots dos són joves i guapos ... Àlex se n'ha d'anar precipitadament perquè té un compromís. 
Quan Paula ja es disposa a sortir, apareix l'Ángel i es disculpa pel gran retard. 

Ell és periodista i aquesta tarda ha hagut d'entrevistar Katia, la cantant de moda ...

LLIBRES: Desperta
Una nau espacial que és un món diminut. Generacions de tripulants que viuen i moren en ella, amb l'esperança que els seus fills arribin al planeta promès. Una càrrega de persones crionitzades que només despertaran al final del viatge. Tot està perfectament ordenat, tot ha de seguir un guió escrit per endavant. No obstant això ...

Amy desperta en un moment que no hauria de formar part de la seva vida. Elder ha d'assumir un paper que no vol exercir. Cap dels dos encaixa en el gran trencaclosques de la nau. I hi ha una altra peça solta: un assassí.

Imagina. Has de triar entre: viure sense els teus pares o abandonar tota la teva vida per seguir-los. Tractar de trobar-te a tu mateix o ocupar un paper dissenyat per a altres, pel bé de la comunitat. Tornar a un somni ple de malsons o romandre en un malson que no és un somni. Lluitar per la llibertat de cadascú o preservar la seguretat de tots.

I ara, imagina que has de fer mentre un assassí camina lliure.


LLIBRES: PELS PÈLS


Pels pèls és una novel·la d’humor d’una autora reconeguda anomenada Marian Keyes.

Aquesta història es centra en tres personatges, Tara: una noia amb seriosos problemes d’autoestima i un nòvio que l’únic que fa és criticar-la perquè s’ha engreixat i no pot deixar de picotejar a totes hores. 

Katherine: una noia aparentment molt segura de si mateixa i que sempre té un pla per a tot, però que és discapacitada emocionalment ja que no pot establir cap relació amb un home. I en Fintan: un jove gai, amb parella estable, que tracta d’ajudar a les seves dues amigues perquè siguin felices però que rebrà un ensurt.

Tots ells tenen preocupacions comunes: mantenir una relació estable, el sexe, el pes i el treball i els diners. Encara que també comparteixen aficions com ara: emborratxar-se i explicar-se els seus secrets més íntims. Però no serà fins que un moribund els hi ho demani que viuran la vida i es salvaran pels pèls d’una existència solitària i infeliç.


LLIBRES: Memòries d’Idhún: La Resistència




Aquesta novel·la de Laura Gallego se centra en la vida d’en Jack, un noi que és aparentment normal però que un dia, al arribar a casa després de l’escola, es troba amb un noi que ha assassinat els seus pares.
Perdut, confús i venjatiu haurà de seguir endavant i entrarà en un món del qual no n’havia sentit a parlar mai abans: Idhún. S’instal·larà en Limbhad, una casa en la frontera en la qual els seus assassins no el podran trobar, i és allà on coneixerà en Shail, l’Alsan i la Victòria.

Ells formen part de La Resistència; són un guerrer i dos mags que combaten contra L’Ashran el Nigromant. En Jack s’assabenta que aquest cruel i despietat traïdor, va aprofitar la Conjunció Astral per eliminar tots els unicorns i dracs d’Idhún i imposar un règim dictatorial dominat pels sheks; unes serps alades de tamany descomunal. D’altra banda, en Kirtash, un enviat de L’Ashran, es dedica a buscar els mags i criatures fantàstiques exiliades que van fugir a la Terra i els està eliminant un a un. L’objectiu d’aquest equip és aturar-los i organitzar una revolta per eliminar a aquest dictador.

En Jack s’entrenarà per poder combatre algun dia a l’assassí que va matar els seus pares, mentre que, d’altra banda, un fort vincle amorós s’establirà entre ell i la Victòria.

Una inigualable barreja d’intriga, amor, acció i fantasia que t’enganxarà des de la primera pàgina i amb la qual entraràs a formar part d’un món màgic i encantador.


LLIBRES: Roig robí “L’amor més enllà del temps”




Aquesta novel·la de Kerstin Gier, que s’estrenarà una versió cinematogràfica el dia 14 de Març de 2013, ens narra la història de la Gwendolyn Shepherd; una noia molt “normal” que viu amb la seva mare i els seus dos germans en la casa de la seva àvia, amb una tieta prima i estirada, i una cosina presumida i insuportable, anomenada Charlotte, la qual no fa més que molestar-la.

Bé, tot és habitual, excepte el fet que alguns membres de la seva família han tingut, des de temps immemorables, el do de poder viatjar al passat. Aquesta raresa en principi és de la seva perfecta i desagradable cosina Charlotte, però un dia la Gwendolyn comença a tindre una sensació de mareig, se li encongeix l’estomac i al tancar els ulls, un màgic viatge comença...

A partir d’aquí ja res serà igual. Coneixerà molta gent nova, com en Gideon; un noi gairebé tant orgullós com ho és d’atractiu amb els seus ulls verd maragda, i haurà de resoldre un misteri que la té molt intrigada i que li desvetllarà els secrets més insospitats...

És una lectura molt entretinguda, que barreja el gènere de comèdia o humor amb el amor adolescent en un vessant més fantàstic que segur t’enganxarà!
Abans de que els científics trobessin la cura, la gent pensava que l'amor era bo. No entenien que l'amor - la deliria - floreix a la  teva sang i no hi ha forma d'escapar d'ella. Però ara, tot ha cambiat. Els científics han estat capaços d'erradicar l'amor i els gobernants exigeigen que tots els habitants rebin la cura al complir els divuit. 

Lena Holway sempre ha esperat amb impaciència el dia en el que seria tractada. Una vida sense amor és una vida sense sofriment: segura, mesurada, predecible i feliç. Però faltant noranta cinc dies per a rebre el tractament, la Lena fa l'impensable; s'enamora.

Aquest llibre ens panteja una nova societat manipulada. En la que tothom no és més que una peça, a qui controlen.

És un llibre perfecte per aquells a qui els hi agraden els amors impossibles i per tothom que faria el que fos per amor i per conservar-se a si mateix.

Els jocs de la fam de Suzanne Collins


els jocs de la fam-suzanne collins-9788499327976
Podríes sobreviure tot sol, en un món salvatge, on tothom farà el possible perquè no tornis a veure la llum del día? Vint-i.quatre adolescents forçats a jugar.

Només un guanyador. Els Jocs de la Fam han començat....


Ens presenten una societat, del futur, en la que les guerres del passat han fet crear una nova societat en la que el més fort és menja al més petit... O potser no. Sen's presenta a la Katniss, una noia pobre del Districte 12, el de la mineria. Per a poder mantenir a la seva mare i a la seva germana, és veu obligada a incomplir la llei i anar a caçar a les llindes del bosc. A més a més, estan els Jocs de la Fam. Uns sàdics esdeveniments que fannenfrontar a vint-i-vuit nens entre dotze i diviut anys en una lluita a mort en la que només hi pot haver dos guanyadors, però potser això pot canviar.
Sencillament, és un llibre que ho té tot. Acció, drama, amor... ¡Després de llegir aquest llibre, ets una altre persona! T'ensenya que has de lluitar per tot allò que creus i estimes, a ser fort/a en els moments difícils i a sortir endavant.



EL CURIÓS INCIDENT DEL GOS A MITJANIT



"Als seus quinze anys, en Christopher coneix totes les capitals de tots els països del món, pot explicar la teoria de la telativitat i recitar els números primers fins al 7.507, però li costa relacionar-se amb altres éssers humans. Li agraden les llistes, els esquemes i la veritat, però odia el groc, el marró i el contacte físic. Si bé mai ha anat sol més enllà de la tenda de la cantonada, la nit en que el gos de la veïna apareix travessat per una orca, en Christopher decideix iniciar la trobada del culpable. Imitant al seu admirat Sherlock Holmes -el model de detectiu obsessionat amb l'anàlisi dels fets-, les seves investigacions el portaran a qüestionar el sentit comú dels adults que el rodegen i a desvelar alguns secrets familiars que posaran potes amunt el seu ordenat i segur món."


En Christopher pateix un trastorn mental anomenat Autisme. Viu en el seu món propi: mai poden estar els ingredients d'un plat junts, i cada matí conta els cotxes vermells i grocs per saber quin dia tindrà. 

Aquest és un llibre per poder entendre millor a aquests nens, i poder ficar-nos una mica més enllà de la seva ment.

És un llibre molt entretingut i per els que els hi agradi el misteri, les aventures i els "cotilleos", aquest és el vostre llibre.

Espero que us agradi!

POSTDATA T'ESTIMO


"La Holly i en Gerry són una parella perfecta. Nòvios des de l'institut, s'estimen com si no poguessin viure l'un sense l'altre. Fins que passa l'impensable: en Gerry contrau una greu malaltia i mor. 


A la Holly li sembla que la vida ja no té sentit, però al cap de poc temps rep un misteriós paquet i en obrir-lo descobreix que, abans de morir, en Gerry li ha deixat unes cartes, una per cada mes, amb instruccions sobre coses que  ha de fer per a sortir-se'n. Totes les cartes tenen com signatura <<Postdata: t'estimo>>."






Aquesta és la història de la Holly, durant el dia a dia, per poder superar la mort del seu estimat, i aprendre a conviure amb el dol de no poder tornar a veure a la persona que més estimes. Per als i les que els hi agradin les novel·les d'amor, aquesta és ideal per a fer caure alguna llagrimeta! 





Tempus fugit: "Els lladres d'ànimes". 

"És l'any 120 després de la inundació que es va empassar continents sencers a causa del canvi climàtic. El món tal com el coneixem ara ja no existeix, ara es diu Noumón. Una epidèmia terrible ha deixat en coma a una gran quantitat d'adolescents. En aquest panorama desolador, tres joves amb un destí comú intentaran comprendre qui són abans que l'amor els arrossegui i el temps s'esgoti..."

Per donar-vos una miqueta més d'informació, perquè us hi enganxeu més fàcilment, us explicaré un tall del llibre. 

"La Hannah, viu en un món en el que domina l'empresa del Tempus Fugit, creadora de les cabines de teletransport. En néixer, a cada humà se li lliurava una targeta de viatge: una mena d'identificador personal mitjançant el qual s'activaven les cabines per poder viatjar on volgués. Només calia ficar-se en una d'aquestes cabines i teclejar a l'ordinador intern la direcció cap a on es volia viatjar, que el sistema de teletransport desintegrava (literalment) la persona i la feia aparèixer en perfectes condicions al lloc desitjat.
A causa d'un mal funcionament d'un viatge, en Pablo, un jove de l'Edat Mitjana, es teletransportat a Noumón i la Hannah l'haurà d'ajudar a descobrir que l'ha portat a aquest segle..."




Espero que us agradi, és un llibre molt emocionant i per als que us agradi la literatura fantàstica, de veritat, us el recomano. Fins un altre adolescents! :)

6 comentaris:

  1. Hola!
    Només us volia dir que podrieu deixar la ressenya i recomanar uns llibres que és diuen: Junts (són 3). Perquè la veritat ami m'han encantat!
    PD: Potser ja ho heu fet i no m'hi he fixat:p
    Adéu:)

    http://elblogmusicanna.blogspot.com.es/

    ResponElimina
  2. Holaa!
    Tinc un bloc de literatura adolescent en català. Us convido a entrar-hi. Pels que necesiten llegir per viure i viure per llegir. Pels que han escollit viure infinites vides i no nomès la seva.

    ResponElimina
  3. http://flyingwithbooks4.blogspot.com.es

    ResponElimina
  4. son bons llibres el que més ma agradat es memories d'Idhun

    ResponElimina
  5. os hago el trastras y me lo chupais

    ResponElimina

Deixa el teu comentari a adolescentscatalans.com ;)

 
 
Dissenyat per Arnau Guillemat